Extrémne uhlové riadenie zadných kolies Mercedesu

Koncept riadenia štyroch kolies (4WS) v motorovom vozidle nie je ničím novým. Veď vynálezca Bramah Joseph Diplock si v roku 1893 patentoval pohon štyroch kolies a systém 4WS pre trakčné motory. Hoci sa v priebehu desaťročí veľa experimentovalo, až v 80. rokoch 20. storočia ste si mohli kúpiť vozidlo vybavené takýmto systémom. Pre Európanov je takýmto vozidlom Honda Prelude tretej generácie.

Testovanie tesného systému RWS spoločnosti Merc
Otočenie až o 10°
Testujeme ho na AMG EQS

Niekoľko ďalších výrobcov sa s týmto systémom krátko pokúšalo, ale začiatkom roku 2000 už 4WS nebol v móde. Vzhľadom na to, že autá sú čoraz väčšie a ťažšie a elektronika čoraz inteligentnejšia a výkonnejšia, v posledných rokoch sa tento systém opäť objavil. Mercedes EQS má skutočne štandardne riadenie štyroch kolies, rovnako ako verzie Triedy S, ktoré nie sú vybavené pohonom na diaľkové ovládanie, aj keď je mätúce, že sa ponúkajú dva rôzne systémy, z ktorých jeden využíva dva rôzne uhly natočenia.

Všetky fungujú rovnakým spôsobom, a to tak, že do určitej rýchlosti sa zadné kolesá natáčajú opačne ako predné, aby sa zvýšila agilita, a pri vyšších rýchlostiach sa natáčajú rovnako ako predné, aby sa zlepšila stabilita. Rozdiel je v tom, že pri základných modeloch EQS je maximálny uhol natočenia zadných kolies 4,5°, pričom pri vyšších úrovniach výbavy sa tento uhol zvýši na 10° (alebo sa dá dokúpiť ako nadstavba). AMG EQS 53, na ktorom sme ju testovali, má vlastnú verziu a zvládne až 9º.

Verzia 4,5º je účinná, ale známa - podobné výsledky dosahoval aj systém Prelude. Prináša mierne zlepšenie manévrovateľnosti v meste a jemné zlepšenie stability v rýchlosti. Je to pôsobivé... kým nevyskúšate alternatívy s vyšším uhlom.

Tieto extrémnejšie verzie zmenšujú polomer otáčania tejto obrovskej elektrickej limuzíny približne na priemer VW Golf, pričom zadné kolesá sa začínajú podobať kolesám vysokozdvižného vozíka. Niekoľko okruhov nízkou rýchlosťou po našom parkovisku a niekoľko jázd po meste odhalilo, aký veľký rozdiel to spôsobuje, pričom EQS má pocit, že sa otáča okolo kolíka zarazeného do prednej lakťovej opierky.

Pomáha tiež zvýšiť nájazd do zákruty pri pomalšom prejazde zákrutou. Nehádže to zadkom ako Megane RS v režime Race, ale určite to pomáha EQS cítiť sa kratšie a obratnejšie. V súčinnosti s aktívnymi protišmykovými tyčami a vzduchovým odpružením prispieva k tomu, že 2,5 tony vážiaci luxusný elektromobil sa zdá byť výrazne menší a ľahší.

Riadenie zadných kolies Mercedesu: ako funguje

Vytáčanie
Otáčaním pravého ovládača na volante sa mení režim jazdy, pričom riadenie sa pri prechode z režimu Comfort na Sport+ stáva ostrejším.

Rozhodujúci moment
Systémy 4,5° a 10° využívajú rovnaký hardvér, ktorý sa používa v rôznej miere v závislosti od toho, čo softvér odvodí zo vstupov prostredníctvom rôznych snímačov

Zákulisie
Elektromotor poháňa vreteno na zadnej náprave prostredníctvom remeňa. Ide o účinnejšie riešenie ako hydraulika a oveľa lepšie nastaviteľné ako mechanické nastavenie

Riadenie zadných kolies Mercedesu: funguje?

Áno. Oceníte ho na tesnom viacposchodovom parkovisku pri rýchlom otáčaní a jazda v meste je vďaka nemu vo všeobecnosti menej náročná. V zákrutách však dokáže len veľmi málo.

Car Magazine