Nové Audi RS 4 Avant Competition je ostrejšie, hlasnejšie a rýchlejšie ako štandardné RS 4
Verdikt
RS 4 Competition má ako vybehané modely veľmi veľa predností, aj keď je za 84 600 libier nehorázne drahý. Pointa je, že Audi Sport zvýšilo dynamiku dostatočne na to, aby ospravedlnilo cenu, a pritom urobilo už aj tak dobré auto skvelým na jazdu - bez toho, aby zničilo jeho každodennú príťažlivosť.
Keďže éra čisto benzínových modelov Audi RS sa blíži ku koncu, Audi Sport sa pustil do starého dobrého modelu RS 4 Avant a dal mu posledný impulz pred tým, ako nad ním definitívne padne gilotína, keďže sa toto označenie predáva od konca minulého storočia.
Tento 75-kusový špeciál s označením RS 4 Competition nie je lacný, stojí 84 600 libier, čo je o 16 000 libier viac ako bežná RS 4 Avant, ale čo je rozhodujúce, je o pár tisíc nižší ako podobne špecifikovaný model Vorsprung.
Vzhľadom na to, že jeho 2,9-litrový motor V6 s dvojitým turbodúchadlom neprodukuje vyšší výkon ani krútiaci moment ako štandardná RS 4 s výkonom 444 k a krútiacim momentom 600 Nm, by však bolo ľahké považovať Competition za cynické marketingové cvičenie; auto navrhnuté s cieľom vyťažiť maximálny zisk z modelu, ktorého trvalá príťažlivosť by ho pravdepodobne predala niekoľkým odhodlaným za takmer akúkoľvek cenu.
Súťaž je však oveľa viac ako to. Je to auto s vlastnou identitou, vizuálnou aj dynamickou; auto, ktoré je ostrejšie, hlasnejšie, rýchlejšie a pocitovo o dosť viac odlišné od už tak dosť chutnej bežnej RS 4.
Vizuálne je veľmi výrazný, pričom všetkých 75 verzií určených pre Veľkú Britániu má presne rovnakú špecifikáciu. Či sa vám to páči, alebo nie, všetky majú čierny lak Sebring a jazdia na nových 20-palcových strieborných zliatinových diskoch s lúčmi Y, za ktorými sa nachádzajú žiarivo červené brzdové strmene. Nový predný splitter, predné prívody vzduchu, zadný difúzor a vonkajšie spätné zrkadlá majú matnú karbónovú povrchovú úpravu. A hoci nafotené testovacie vozidlá boli lakované sivou farbou, verte nám, že v čiernej farbe so striebornými kolesami vyzerá naživo naozaj veľmi nezbedne.
To isté platí aj pre interiér, ktorý bol vylepšený a obsahuje takmer všetky možnosti, ktoré by ste si mohli vybrať v bežnej RS 4, plus niektoré špeciálne štýlové prvky na odlíšenie, ako napríklad červené prešívanie na rôznych miestach, volant s plochou spodnou časťou z Alcantary, smiešne dobrý zvukový systém B&O a v prípade testovacieho vozidla pár fantastických nových vedrových sedadiel. Tie sa však, bohužiaľ, do vozidiel vo Veľkej Británii nedostanú. Nie, pokiaľ sa veľmi pekne neporozprávate s miestnym predajcom Audi.
Z dynamického hľadiska je Competition o dosť ostrejší ako bežné vozidlo vďaka piatim kľúčovým vylepšeniam, z ktorých najvýznamnejším je použitie novej, rozhodne trikovej sady trojcestne nastaviteľných tlmičov. Na ich nastavenie musíte auto postaviť na rampu, ale v odkladacej skrinke je na to malá šikovná skrinka s náradím a po zdvihnutí netrvá úprava nastavení viac ako niekoľko sekúnd.
Zároveň môžete znížiť jazdnú výšku o ďalších 10 mm, pričom Competition už jazdí o 10 mm nižšie ako štandard, čím získate 20 mm pokles pre použitie na okruhu. V tomto momente začne skutočnosť, že sa štandardne dodáva na pneumatikách Pirelli P-Zero Corsas, čoskoro dávať dokonalý zmysel. Ukazuje sa, že Competition je napriek hmotnosti len o 10 kg nižšej ako štandardné vozidlo, ktoré je vhodné na pretekanie na okruhu.
Ďalšími faktormi, ktoré ho robia osobnejším, sú v tomto poradí: prestavba prevodovky, odstránenie niektorých materiálov tlmiacich zvuk, aby bol výfuk hlasnejší (ktorý bol sám prestavaný tak, aby viac štekal), športovejší nový režim diferenciálu a pevný prevod, o niečo rýchlejší hriadeľ riadenia. ESC bol tiež prekalibrovaný, aby umožnil trochu viac voľnosti v zadnej časti pri prejazde zákrutou, nie že by sa Competition pri prechode stala nejakým pretáčavým monštrom.
Naopak, pôsobí skôr ako modrotlačová verzia štandardného vozidla s oveľa väčšou priľnavosťou, ostrejšími reakciami pri všetkom, čo robí, a hlasnejším výfukom. Musíte však zvoliť režimy Dynamic a Sport súčasne, aby ste naplno ocenili, o koľko je v skutočnosti živšie, pretože ponechané v režime Comfort si zachováva takmer všetky kultivovanosti bežného vozidla v pohybe. Čo je dobré. V skutočnosti to znamená, že rozsah schopností modelu Competition je o dosť širší ako v prípade štandardnej RS 4.
Pre tých, ktorých takéto veci zaujímajú, čas 0-62 km/h sa tiež znížil zo 4,1 sekundy na 3,9 sekundy - najmä vďaka dodatočnej priľnavosti pneumatík Corsa, ako aj svižnejšiemu radeniu prevodových stupňov - zatiaľ čo vďaka možnosti zrušenia limitu zo štandardnej RS 4 sa maximálna rýchlosť zvýšila zo 155 km/h na 180 km/h. Na druhej strane, emisie a spotreba paliva vôbec neutrpeli.
" Prídavné LED pracovné svetlá "
RS 4 Competition je skrátka dobré auto, ktoré sa stalo ešte lepším, ale ak ho chcete, mali by ste si pospíšiť, pretože v súčasnosti už našlo domov viac ako 50 zo 75 vozidiel v Spojenom kráľovstve. Zaslúžene.